Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Однією із законодавчих змін викликаних пандемією COVID-19, стало прийняття Верховною Радою України Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020 № 530-IX, яким встановлено адміністративну відповідальність та посилено кримінальну відповідальність за порушення правил карантину.
- ч.1 ст.44-3 КУпАП передбачена відповідальність за порушення правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом України "Про захист населення від інфекційних хвороб", іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними хворобами.
За таке порушення загрожує накладенням штрафу у розмірі від 17 000 до 34 000 грн, для фізичних осіб, які не є посадовими особами, а для посадових осіб - від 34 000 до 170 000 грн.
- ч.2 ст.44-3 КУпАП передбачена відповідальність за перебування в громадських будинках, спорудах, громадському транспорті під час дії карантину без вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок, що закривають ніс та рот, у тому числі виготовлених самостійно.
За таке порушення загрожує накладенням штрафу від 170 до 255 грн.
Протоколи про адміністративні правопорушення мають право складати посадові та службові особи:
- органів внутрішніх справ (Національної поліції);
- органів охорони здоров'я;
- органів державної санітарно-епідеміологічної служби;
- уповноважені виконавчими комітетами (а у населених пунктах, де не створено виконавчих комітетів, - виконавчими органами, що виконують їх повноваження) сільських, селищних, міських рад.
Тобто, за частиною 1 ст. 44-3 КУпАП протокол про адміністративні правопорушення складають вказані вище органи, а накладення штрафу здійснює суд.
Уповноважені накладати штраф за порушення масочного режиму (ч.2 ст. 44-3 КУпАП):
- органи внутрішніх справ (Національної поліції);
- органи державної санітарно-епідеміологічної служби;
- виконавчі комітети (а в населених пунктах, де не створено виконавчих комітетів, - виконавчі органи, що виконують їх повноваження) сільських, селищних, міських рад.
Тобто, на відміну від ч.1 ст. 44-3 КУпАП, вказані органи на місці вчинення правопорушення матимуть право скласти постанову про притягнення особи до відповідальності, на підставі якої вона повинна буде сплатити штраф.
За порушення санітарних правил і норм щодо запобігання інфекційним хворобам та масовим отруєнням передбачена і кримінальна відповідальність.
За цією статтею може нести кримінальну відповідальність тільки та особа, яка за службовими або професійними обов’язками має забезпечувати виконання правил та норм, які встановлені з метою запобігання епідемічним та іншим інфекційним захворюванням — працівник санітарно-епідеміологічної служби, інших органів державної виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, службова особа підприємства.
Тепер порушення правил та норм, встановлених з метою запобігання епідемічним та іншим інфекційним захворюванням, а також масовим неінфекційним захворюванням (отруєнням) і боротьби з ними, якщо такі дії спричинили або завідомо могли спричинити поширення цих захворювань тягне за собою штраф від тисячі до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (17 000 - 51 000 грн) або арешт на строк до шести місяців, або обмеження волі на строк до трьох років, або позбавлення волі на той самий строк (ч. 1 ст. 325 КК). Ті самі порушення, якщо вони спричинили загибель людей чи інші тяжкі наслідки, призведуть до позбавлення волі на строк від 5 до 8 років (ч. 2 ст. 325 КК).
Досудове розслідування за статтею 325 КК України здійснюється органами внутрішніх справ (Національної поліції).
Щодо розгляду справ про адміністративні правопорушення за ст.44-3 КУпАП
За період з 17 березня 2020 року по 27 листопада 2020 року до Борзнянського районного суду надійшло 4 справи про притягнення осіб до адміністративної відповідальності за ст.44-3 КУпАП.
Станом на 27 листопада 2020 року судом розглянуто - 4 справи, з яких:
Розгляд справ відбувався з урахуванням конкретних обставин справи та особи правопорушника.
Причиною виправдання осіб слугувало не надання працівниками поліції для прийняття судом повного, законного та обґрунтованого рішення по справі належних та допустимих доказів вчинення особами порушень правил карантину.
Кримінальних проваджень за ст.325 КК України на розгляді у суді не перебувало.